Väktare i butiker och affärslokaler i Syd-Österbotten – Behövs det?
Det är inte under en alltför lång tid som man kunnat se våra väktare i butikslokaler runt om även i de sydligare delarna av Österbotten. Även på mindre orter sker brott. Därför är förebyggande arbete och säkerhet lika viktigt på små orter som i storstäder.
Butiksbevakning spelar en central roll i att skapa en trygg och trivsam miljö för både kunder och personal. Vi är där för att synas, men också för att finnas till hands när något oväntat inträffar.
Väktarens roll handlar kortfattat om att förebygga brott, främja säkerhet och hjälpa till med att skapa en lugn och trygg atmosfär för både kunder och personal. Genom att patrullera i butiken och på så sätt hålla ett vakande öga på vad som händer, bidrar vi till att minska risken för snatteri och andra brott.
Att en väktare finns närvarande skapar en avskräckande effekt för de som överväger att begå brott, samtidigt som vi är där och kan stötta personalen i stressiga eller utmanande situationer. Ibland händer det att vi är tvungna att avvisa eller avlägsna en person som av någon anledning beter sig aggressivt eller på annat sätt stör verksamheten.
Andra dagar är lugnare, och vi får hjälpa kunder att hitta rätt, eller lyssna på någon som mår dåligt och väljer att prata med oss en stund. Väktarens närvaro ska kännas trygg, inte hotfull. Säkerhet och service går hand i hand, och vårt arbete är ett serviceyrke. Vi ska helt enkelt finnas till för de som behöver oss, när de behöver oss.
Trots väktarens närvaro är snatteri och stöld ett återkommande problem i många butiker.
Enligt statistik från polisen i Finland registreras tusentals snatteribrott varje år, och de begås av både vuxna och minderåriga. Det är lätt att tänka att snatteri är ett harmlöst brott, men även många små stölder kan snabbt bli till stora ekonomiska förluster för butikerna.
Enligt finsk lagstiftning kan snatteri leda till böter eller andra påföljder. En person är straffmyndig vid femton år fyllda. Straffmyndiga personer som grips för snatteri döms vanligtvis till böter.
Att bli ersättningsskyldig, det vill säga att man är skyldig att ersätta den skada eller förlust som man orsakat, kan man däremot bli även om man är under femton år. Att öppna eller förstöra exempelvis produktförpackningar kan alltså leda till att man blir ersättningsskyldig, och därmed kan bli tvungen att betala för varan, även om man väljer att inte köpa denna.
Om butikspersonalen upptäcker att någon snattat, tillkallas ofta en väktare. Ibland upptäcker väktaren snatterier och stölder på bar gärning, och kan då ingripa direkt i situationen.
Butiken gör i de flesta fall en anmälan till polisen. Om den misstänkta gärningspersonen är minderårig görs även en barnskyddsanmälan till välfärdsområdet.
När det är fråga om minderåriga så kan socialvården och barnskyddet kopplas in. De gör en bedömning om vidare stöd eller åtgärder behövs för att förhindra att dylika saker händer på nytt i framtiden.
Våra väktare som arbetar i butiker får ofta hantera snatteri. Det är vanligare än vad de flesta tror, och som sagt förekommer det i alla åldrar.
När det gäller direkta ingripanden mot personer så är vår uppgift att se till att situationen hanteras lugnt och professionellt. Det är viktigt att alla behandlas med respekt, även om personen har gjort ett misstag.
I vårt arbete i butiker och affärslokaler fungerar vi ofta som en länk mellan personalen, kunderna och polisen. Sammanfattningsvis är butiksbevakning mer än bara att förebygga brott; det handlar om att skapa en trygg och trivsam miljö där både kunder och personal kan känna sig säkra.
Snatteri och skadegörelse är tyvärr återkommande problem, men tack vare duktig och skärpt personal, väktarnas närvaro och samarbetet med polisen kan en stor del av dessa brott förebyggas och förhindras.
Väktarna är inte där för att övervaka folk på ett hotfullt sätt, utan för att vara en del av den vardagliga tryggheten och servicen i butiken.
Genom att ständigt vara vaksamma och engagerade, och genom att föra en dialog med både kunder och personal, så är målet att alla i butiken skall känna sig trygga. Det är trots allt väldigt viktigt, och ofta är det kanske något vi tar för givet.